Onderwijs is zo…………..

Op de vele scholen waar ik inmiddels kom, zie ik juf Janny, die voor mij synoniem staat voor de hard werkende lieve juf met minimaal 25 kinderen, die dag in dag uit in de weer is om er het beste van te maken. Ook ik zie dat juf Janny in mijn ogen haar lessen, beter, leuker en meer afgestemd zou kunnen maken op het kind. Maar ondertussen denk ik wel, ze doet het toch maar even.

Menig discussiefora, Facebook of LinkedIn pagina gaat over hoe het allemaal beter kan in het onderwijs en dat de juf en de meester het zogenaamd allemaal anders moet gaan doen. Ook ik draag daar vrolijk mijn steentje aan bij. Dit alles zette me aan het denken. Hoeveel juf Janny’s hebben de puf en krijgen de gelegenheid om inspirerende workshops te bezoeken? Hoeveel juf Janny’s zien het inspectie zwaard van Damocles boven zich hangen? Tja de opbrengsten die moeten wel gehaald worden, want het bestuur en zo ook de directie vindt dat….
Daar sta je dan als juf Janny met je klas van 25 met vier paarden die aan je ledematen trekken omdat elk paard vindt dat jij een andere kant op moet.

Dus willen we het anders, willen we echt het beste voor ons kind, dan moet je niet net als ik nu schrijven of zeggen dat het anders kan, maar moet je daadwerkelijk je handen uit de mouwen gaan steken en de school fysiek gaan helpen. Ben je bereid als betrokkenen de school bijvoorbeeld één uur per week te helpen? Neem je deel in de oudervereniging of MR? Heb jij zulke goede ideeën voor de school waar Juf Janny morgen mee uit de voeten kan?
Zolang het beleid op scholen er nog steeds op gericht is dat er geïnvesteerd wordt op kwantiteit (meer van het zelfde op het gebied van rekenen en taal) in plaats van kwaliteit, zal er niets veranderen. Opbrengsten lijken heiliger dan het welzijn van het kind.

Toch weet ik uit ervaring dat de opbrengsten beter worden als het kind zich serieus genomen voelt. Naast mijn rol als IB-er stond ik gelukkig ook nog op donderdag en vrijdag voor de klas. We werkten met de methode Taaljournaal. En aangezien ik midden in de week in de klas kwam, wist ik niet van alle kinderen met welk project ze bezig waren. Aan de ene kant dacht ik kan dat allemaal gaan voorbereiden en gaan lezen, maar ik kan ook de juiste vragen stellen waardoor kinderen in eigen woorden mij konden vertellen wat ze aan het doen waren. Ik veranderde van alles wetende storthoop tot oprecht belangstellende. Wat er gebeurde was dat kinderen wisten dat ik dat ging vragen en dat ze daar dus rekening mee gingen houden. Met als gevolg dat kinderen zichzelf leerden om mondeling iets te kunnen samenvatten. Eens in de twee weken op vrijdag gaven de kinderen een presentatie over hun taalproject en daarin zag ik dan vaak weer terug wat ze mij de dag daarvoor vertelden.
Zelf zie ik met mijn voorbeeld overeenkomsten met het SOLE project (Self Organised Learning Environment) vanSugata Mitri. Dit is gebaseerd vanuit zijn project Hole in the Wall. De kern komt er voor mij op neer dat hij kinderen stimuleert om gezamenlijk oplossingen te vinden op moeilijke haast wetenschappelijke vagen. (Hoe weten mijn ogen wanneer ze moeten huilen?). De kinderen worden uitgedaagd op zoek te gaan naar antwoorden die de leerkracht ook niet weet, de leerkracht hoort tijdens de onderzoeksfase ook daadwerkelijk weg te gaan. De enige rol die de leerkracht heeft, is aanmoedigen en vertrouwen uitstralen.
Mijn praktische advies (ook ik maak me schuldig aan betweterigheid) aan alle hard werkende Juf Janny’s is dan ook om aan de slag te gaan met SOLE. Ja het gaat inderdaad wellicht drie keer mis, nee je hoeft er geen cursus voor te doen. Het enige wat je moet doen is vertrouwen hebben in jezelf en in de kinderen en de mouwen opstropen.

Beste juf Janny, ik ben er van overtuigd dat deze manier van werken je helpt om te voldoen aan de eisen die alle vier de paarden aan jou stelt

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s