Hou op met vertellen dat de school je voorbereidt op je toekomst..

 

Stop Telling your Kids that School Will Prepare them for Life..

Een mooi maar alarmerend artikel van Rich Stowell:

Op veel scholen waar ik kom, merk ik dat de urgentie om mee te bewegen met de vragen van deze tijd er niet of nauwelijk is. Veel begrijpelijk argumenten passeren de revue. Het meest gehoord is gebrek aan tijd. Ik denk dat het vooral gebrek aan leiderschap is. Hoe kan het dat er scholen zijn die wel de keuze maken om vanuit een krachtige visie de leerlingen proberen voor te bereiden op een toekomst waarvan niemand echt weet hoe deze er uit gaat zien.?

Het gevolg is dat veel hardwerkende leerkrachten en docenten leven met de dag en de daarbij horende werkwijzen. Vaak nog klassikaal frontaal, gericht op opbrengsten. Waarom is het anno 2017 nog zo dat mijn zoon zijn middelbaar onderwijs diploma gaat halen op het niveau van zijn slechts scorende vak? Waarom krijgt mijn tweede zoon geen extra Engels of begrijpend lezen om zich voor te bereiden op het VO ipv nog meer van hetzelfde rekenen wat hij al op VWO plus niveau scoort, waardoor hij een advies krijgt dat lager ligt dan zijn rekencapaciteiten? Waarom krijgt mijn jongste dochter geen rekenplus boekje meer omdat de toets zegt dat bij twee foutjes geen plus boekje rekenen uitgedeeld mag worden? Wat doet dat met haar zelfvertrouwen? Tja als we dan toch als een robot gaan lesgeven en handelen zet er dan maar eentje voor de klas.

Juist deze tijd van toenemende artificial intelligence, vraagt meer om denken vanuit een menselijke maat. Een computer weet straks meer over jou dan je partner en beste vrienden, maar kan geen medeleven tonen. Juist onze imperfectie maakt ons perfect. Dus gebruik je menselijke maat, gebruik je emotie en maak keuzes die passen bij het kind.

Wat van kinderen in de klas wordt verwacht is anders dan dat we bij verantwoordelijke functies in het bedrijsleven zien. Moderne bedrijven zien werknemers die creatief kritisch zijn, die contructief kunnen meedenken en hun gedachten goed kunnen presenteren. Dat vraagt wat anders dan een stil zittend kind dat braaf zijn werk doet, netjes zijn vinger opsteekst als het wat wil vragen en na 50 minuten totaal iets anders gaat doen dan het voorgaande.

Dat wil ik allemaal wel, maar ja de inspectie hè!

Hier komt dus leiderschap om de hoek kijken. Als goede leider zadel je je werknemers niet op met een ojé inspectie verhaal. De schoolleider neemt dat op zich. Ik heb in het verleden met veel inspecties gesproken en doordat wij een duidelijk verhaal hadden was er geen inspecteur die daar niet in mee kon gaan. Een goede schoolleider fascilteert het bottum-up denken en zorgt ervoor dat alle randzaken (geld-normen-tijd) niet het probleem moeten worden van de werkgroep omdat dan een goed idee in de kiem gesmoord wordt. Projecten van binnenuit hebben meer kans van slagen dan van bovenaf gedelegeerd.

Dus is het onderwijs toekomstgericht? Vraag het jezelf eens af?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: